Nu putini au fost aceia care in 2020 odata cu aparitia noilor restrictii au fost instiintati ca nu vor veni la locul de munca pentru a „nu se infecta” si a nu „infecta” si dupa foarte putin timp au primit vestea ca vor lucra de la distanta. Apoi stirile de pe fluxurile oficiale se impleteau cu cele primite si trimise de la/catre birourile noastre, aflam ce se intampla cu ceilalti colegi din alte tari si orase, dar articolul citit undeva pe la sfarsitul lui octombrie 2020 parca mi-a dat fix in moalele capului: „În timp ce multora le-au plăcut ideea de a nu face naveta, fiind vazuta ca o modalitate excelentă de a arde calorii și apoi de a trece de la muncă, acest studiu a mai descoperit că 35% dintre angajații de birou din SUA petrec acum timpul de navetă pentru a lucra mai mult”. Stop un pic si hai sa judecam cum a fost, sau macar sa spun aici parerea mea: daca la inceput cu totii am fost luati prin surprindere si nu am stiut cum sa reactionam, chiar daca petreceam mult timp cautand ancore, explicatii sau ceva prognoze despre cum si ce ne va rezerva viitorul, am inceput sa primim instructiuni de la departamentul HR si de la manageri, primeam sarcini cu termene, iar apoi am facut cel putin o sedinta zilnica pe Zoom, Google Meet sau Webex.
Apoi au trecut saptamanile, luna dupa luna si sedintele s-au adunat, clientii la fel nu doreau sa ne intalnim, iar alte proiecte intrau pe rand intr-o acalmie sau chiar suspendare, iar normele la distanta au devenit ceva firesc! Cu alte cuvinte micromanagementul de la birou s-a translatat cu mare usurinta prin munca la distanta si in echipe virtuale, lucrand sincorn sau asincron. Apoi ceva s-a petrecut conform studiului acesta pentru ca se aplica si noua si multora care lucreaza in domeniul serciviilor si anume ca am inceput singuri sa ne facem programul, chiar daca nu aveam sarcini pe intervale orare ca si la birou, am primit si alte sarcini odata ce am rezolvat chestiunile urgente si in loc sa folosim acest timp pentru proiecte si urgente personale, ne-am trezit ca o treime din timpul pe care il petreceam cu naveta il folosim tot pentru sarcini legate de profesie. Acest studiu ofera cifre clare despre comportamentul nostru in situatii neprevazute, pentru ca doar ingirjirea copiilor nostri sau activitatile in aer liber reprezentau cate 11% din timpul petrecut cu naveta, ca sa nu mai amintim faptul ca pentru un alt job a fost alocat doar 8% din timp.
Daca pana acum am vazut cum s-a intamplat cu alocarea timpului nostru, documentat cu cifre si explicatii sociologice si psihologice ce au fost oferite de catre autorii studiului, articolul aduce in discutie si la ce am renuntat prin lipsa navetei: o productivitate mai bună. Cu ceva vreme in urma, o echipă de cercetători condusă de profesorul Școlii de Afaceri de la Harvard, Francesca Gino, a descoperit că oamenii care își folosesc timpul de navetă pentru a-și gândi planurile pentru ziua respectivă – ceva ce echipa a numit „prospecție” – erau mai productivi odată ce ajungeau la birou, decât cei care făceau alte sarcini mentale sau căutau distrageri. In plus, văzând diferența pe care planificarea în avans a făcut-o în ceea ce privește satisfacția profesională și nivelul de stres în studiul ei, Gino a recomandat prospectarea – cuvântul nu s-a impus niciodată – pentru ambele direcții de navetă. La sfârșitul zilei, începe să te gândești la ce vrei să iei la cină sau la ce planuri ai pentru seară, a sugerat ea.
Ca atare, spune studiul acest compromis nu este în interesul tău: in timp ce naveta poate fi o durere, există și beneficii psihologice reale ale ritualului care, pentru mulți, marchează începutul și sfârșitul zilei de lucru. Inchei acest articol cu o intrebare, care nu ar trebui sa ramana retorica: 0 navetă virtuală – în care faci o plimbare înainte de orele de lucru – poate fi o modalitate eficientă de a te pregăti pentru ziua care urmează? Daca vrei sa citesti articolul care pe mine m-a inspirat, atunci il poti gasi aici https://www.weforum.org/ agenda/2020/10/work-virtual-commute-employment-covid19 iar daca vrei si mai multe sfaturi scrie noua direct aici.
